مقالات

شاسی جوی استیک

شاسی جوی استیک یا کلید اهرمی نوعی دکمه است که برای کنترل جهت یا اعمال فرمان در دستگاه‌های مختلف استفاده می‌شود. این دکمه‌ها معمولاً در دو نوع لحضه‌ای( استارتی) و دائمی موجود هستند.

شاسی جوی استیک استارتی

فقط تا زمانی که فشار داده شود، فعال می‌ماند و پس از رها شدن به حالت اولیه خود باز می‌گردد. این نوع شاسی برای کاربردهایی مناسب است که نیاز به اعمال فرمان لحظه‌ای دارند، مانند دکمه‌های شلیک در بازی‌های کامپیوتری یا دکمه‌های حرکت جرثقیل.

شاسی جوی استیک دائمی

تا زمانی که کاربر آن را به حالت اولیه برنگرداند، در حالت فعال باقی می‌ماند. این نوع شاسی برای کاربردهایی مناسب است که نیاز به اعمال فرمان مداوم دارند، مانند کنترل جهت حرکت یک وسیله نقلیه یا تنظیم سرعت یک موتور.

شاسی‌های جوی استیک در انواع مختلف با تعداد محورها، جهت‌ها و سوئیچ‌ها موجود هستند. رایج‌ترین نوع جوی استیک، جوی استیک دو محوره است که می‌تواند در جهات بالا/پایین، چپ/راست یا جلو/عقب حرکت کند

. جوی استیک‌های چهار محوره نیز وجود دارند که می‌توانند در جهات بالا/پایین، چپ/راست، و چرخش نیز حرکت کنند.

شاسی جوی استیک در کجا کاربرد دارد؟

کنترل دستگاه‌های صنعتی

جوی استیک‌ها به طور گسترده در کنترل دستگاه‌های صنعتی مانند جرثقیل‌ها، ربات‌ها، لیفتراک‌ها و ماشین‌های CNC استفاده می‌شوند.

صنعت هوافضا

جوی استیک‌ها در هواپیماها، هلیکوپترها و سایر وسایل نقلیه هوایی برای کنترل سطوح پرواز استفاده می‌شوند.

جوی استیک‌ها یکی از رایج‌ترین کنترلرها برای بازی‌های کامپیوتری و کنسولی هستند.

جوی استیک‌ها در برخی از تجهیزات پزشکی مانند دستگاه‌های سونوگرافی و آرتروسکوپی برای کنترل حرکات ابزار کاربرد دارند.

جوی استیک‌ها می‌توانند برای کنترل ویلچرهای برقی، اسکوترها و سایر تجهیزات کمکی توسط افراد معلول استفاده شوند.

 

مزایای استفاده از شاسی جوی استیک:

جوی استیک‌ها به کاربران اجازه می‌دهند تا حرکات ظریف و دقیقی را انجام دهند. و به طور کلی می تون راحت و سریع استفاده از آن را یاد گرفت، و طراحی ارگونومیک دارند و استفاده از آن در درازمدت برای کاربران راحت است و از همه مهمتر اینکه از مواد بادوام ساخته می‌شوند که باعث می‌شود در هنگام استفاده مکرر دچار فرسایش نشود.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *